بسم الله الرحمن الرحیم
عید قربان حکمت های متنوع و متعددی را با خود به همراه دارد که همه در نقطهای به هم میرسند. این نقطه، «تقرب به خداوند» است عید قربان ذبح همه ی هواهای نفسانی در مقابل خداوند است عید یکتا دیدن او ، فقط او، نه کس دیگر. حتی اگر آن کس فرزند دلبندت باشد . عید قربان دارای حکمت هایی است که در این گفتار به پارهای از انها اشاره میکنیم:
یک ؛ تعیین مسیر زندگی و افق فراروی آن
عید قربان «مسیر زندگی» و افق فراروی آن را نشان میدهد. این مسیر مبتنی بر توجه ژرف به خداوند، همراه با احساس و امید، نعمت و امنیت و ارتباط شاد با انسانها است. و افق آن، عبودیت و بندگی محض و تقرب به خداوند است؛ تقربی جامع، ژرف، پر احساس و چند لایه. هر چند که این تعیین مسیر در اندیشههای اسلامی به صورت متعدد مطرح شده است؛ اما عید قربان اندیشههای مسیر تقرب را در قامت نمادهایی با قابلیت حضور استوار در تاریخ آشکار کرده، و فرصتی را برای بازتولید مداوم اندیشه تقرب به خداوند فراهم آورده است. عید قربان نماد «رابطه ناب خلق و خالق» و نمود معنویت مواج «تقرب به خداوند» است. قربان، رفتن تا نزدیکی خداوند و بازگشتن به سوی خلق به صورت شاد و مسرور است.
دو؛ فرودستی غیر خدا در برابر خدا
بر اساس فلسفه عید قربان، انسان در بندگی خود به مرحلهای باید برسد که حاضر شود در راه خداوند از همه چیز بگذرد و در ترجیح بین خدا و غیرخدا، خدا را انتخاب کند حتی اگر آن غیر، فرزند باشد. از این رو، بر اساس فلسفه این عید، همه چیز باید در برابر خداوند، وضع فرودستی پیدا کند.
سه؛ عطوفت خداوند پشتوانه عاطفه انسانی
عید قربان بیانگر و روایتگر رحمت الهی است؛ چه آنکه حضرت ابراهیم(ع) در جریان ترجیح خدا بر فرزند خود مشمول «عطوفت خداوند» شد. نقطه زیبا و استثنایی حادثه آن است که عطوفت خداوندی به مدد عاطفه انسانی آمد و عواطف پدری را از شرایط سخت (و بر حسب چینش ظاهری بیرحم) نجات بخشید.
چهار؛ توجه به جامعه و خدمت خلق
در عید قربان، تقرب به خداوند با حل برخی از مشکلات اجتماعی همچون فقر پیوند برقرار کرده است. دیگر اینکه شاد بودن به صورت جمعی و اجتماعی، نظیف بودن و نو پوشیدن، دید و بازدید داشتن و... بخش دیگری از ابعاد اجتماعی- انسانی عید قربان است.
پنج؛ تأسیس مکتب توحید و ملت ابراهیم و در نتیجه نعمت امامت وپیشوایی صالحان بر مردم است.«اذ ابتلی ابراهیم ربه...»که در عید سعید غدیرتبلیغ «یا ایها الرسول بلغ ما انزل...» وتکمیل «الیوم اکملت لکم دینکم...» می شود.
اینجانب این عید بزرگ را به محضر همه مسلمانان جهان بویژه همکاران عزیزم در دانشگاه علوم پزشکی کرمان، اساتید ارجمند، پزشکان توانمند، دانشجویان عزیز، کارمندان زحمت کش و همه ی کادر آموزشی، پژوهشی، درمانی و بهداشتی تبریک وتهنیت عرض می نمایم واز خداوند متعال بهترین ها را برایتان آرزو می کنم.
الاحقر میرعلی عارفی